Hans Bronswijk: “Ik raakte enthousiast en dacht, laat ik het eens proberen. ”

“Zonder haltetaxiRRReis hadden deze kinderen vaak niet naar school gekund!”

De bovenstaande uitspraken komen uit een review die wij onlangs bij haltetaxiRRReis ontvingen. De review is geschreven door Hans Bronswijk, als vrijwilliger werkzaam bij de Internationale Schakelklas Pantarijn in Wageningen. Daar zorgt hij ervoor dat de kinderen van de ISK naar school (kunnen) reizen. Leerlingen op de ISK zijn uit hun eigen land vertrokken; het zijn vooral vluchtelingen uit crisis- en oorlogsgebieden zoals Syrië, Irak en vandaag de dag helaas ook uit Oekraïne. Hans boekt voor “zijn” kinderen haltetaxi-ritten, wanneer er voor kinderen geen andere mogelijkheid is om naar school te reizen. Hij is erg te spreken over de dienstverlening van haltetaxiRRReis; een mooie aanleiding om hem uitgebreider te spreken.

Lees hieronder het volledige interview met Hans Bronswijk.

Hans, dank je wel dat je de tijd hebt genomen voor dit interview. Om te beginnen zouden we graag wat meer horen over de school waarvoor jij werkt.


Graag! Pantarijn in Wageningen is een “gewone” middelbare school met VMBO, HAVO en Atheneum. Maar we huisvesten ook de Internationale Schakelschool in deze regio. Een ISK is een school die er is voor alle nieuwkomers in Nederland. Alle nieuwkomers in ons land tussen de 12 en 18 jaar zijn leerplichtig en wij leren ze om te beginnen de Nederlandse taal. Daarmee leggen ze de basis om later in het Nederlandse onderwijs te kunnen instromen. Alle leerlingen zijn, om verschillende redenen, uit hun land van oorsprong vertrokken. Op de ISK geven we in kleine klassen les aan zo’n 200 leerlingen uit circa 30 verschillende landen.

 

Op dit moment horen we veel over vluchtelingen uit Oekraïne; er zijn dus veel meer nationaliteiten op de ISK vertegenwoordigd?


Oekraïne is natuurlijk veel in het nieuws, het is dichtbij. We geven inderdaad les aan circa 60 kinderen uit Oekraïne. Maar ook aan 140 andere kinderen die bijvoorbeeld uit Syrië, Irak, Yemen, Afghanistan en Somalië komen. Onder deze kinderen zijn er zo’n 15 kinderen die de overheid AMV’s noemt: alleenstaande minderjarige vreemdelingen. Laat de afkorting gerust even op je inwerken: we hebben het dan over kinderen onder de 18 jaar oud, die helemaal alleen in Nederland zijn terechtgekomen. Met vaak schrijnende ervaringen en verhalen als bagage. Ik houd het positief: aan de ISK de mooie taak om deze kinderen te helpen aan onderwijs, structuur en aan vertrouwen dat ze nodig hebben in het opbouwen van hun leven.

 

We lazen dit ook in jouw review: school is erg belangrijk voor de ISK-kinderen!


Jazeker! Het begint met het leren van de Nederlandse taal om daarmee bijvoorbeeld te kunnen instromen in ons onderwijs. Maar het gaat veel verder dan dat; met name voor de AMV’ers gaat het om veiligheid, leren weer vertrouwen te krijgen in mensen en in de toekomst, hele belangrijke zaken. Niet op school kunnen komen is daarom voor onze kinderen geen optie! Daarom zijn we zo blij met haltetaxiRRReis. Zonder deze prachtige dienst waren er echt een aantal leerlingen buiten de boot gevallen, het was dan onmogelijk geweest om op tijd naar onze school te komen.


Kun je ons aangeven hoe je met haltetaxiRRReis kennis hebt gemaakt?


Ik had een “uitdaging” voor een leerling die uit Herveld-Noord moest komen. Voor de kinderen die uit de Betuwe reizen, is het onmogelijk om op tijd met het OV naar Wageningen te komen. Fietsen kunnen deze leerlingen meestal nog niet, als ze al een fiets hebben. Ik ben toen meer in detail gaan kijken op 9292. Via de 9292-app kwam de haltetaxi naar voren. Ik kende de dienstverlening toen nog niet en ben er vervolgens meer over gaan lezen op de website. Ik raakte enthousiast en dacht, laat ik het eerst zelf eens proberen. Dus toen stond ik op een koude winterochtend samen met twee leerlingen uit Oekraïne om 07.00 uur bij een bushalte in Herveld-Noord, wachtend op de haltetaxi die ik gereserveerd had. Ik weet nog dat ik twijfelde, zou die taxi wel echt komen? Maar de taxi kwam wel degelijk, precies op tijd, perfect. Vanaf dat moment was ik verkocht en wist en weet ik haltetaxiRRReis te vinden wanneer er voor leerlingen geen andere optie is. Ik vind het oprecht een fantastisch OV-product!

 

Welke aspecten van haltetaxiRRReis vind je vooral het noemen waard?


Nou, dat het doet waarvoor het bedacht is! Blijkbaar is het voor de provincie Gelderland onmogelijk om overal regulier OV te kunnen laten rijden, met name in de vele buitengebieden. Onze ISK in Wageningen biedt onderwijs aan kinderen uit Wageningen en uit onder andere de Betuwe, Veenendaal, Rhenen en Renkum; ze komen echt overal en nergens vandaan, niet altijd is er een snelle en reguliere OV-verbinding. In die gevallen biedt haltetaxiRRReis precies die flexibiliteit die je dan van het OV nodig hebt. Natuurlijk ging het ook wel eens mis; zo kreeg ik een telefoontje om 07.00 uur 's ochtends van een chauffeur die ergens in een weiland de juiste bushalte niet kon vinden; uiteindelijk kwam het altijd goed.

 

In jouw review maak je een extra compliment aan de chauffeurs en aan de helpdesk; kun je dat toelichten?


De chauffeurs zijn gewoon heel aardig, ze hebben begrip voor de kinderen die met de haltetaxi reizen. Zo hoorde ik dat als het hard regende, de chauffeur ook nog wel even doorreed van de bushalte naar de school zelf, zodat iedereen op tijd én droog aankwam. Normaal gesproken moeten de leerlingen nog 10 minuten lopen, helaas is de bushalte waar onze kinderen kunnen uitstappen niet direct naast de school. Wat de helpdesk betreft: ik noem het service met een hoofdletter S. Als ik de haltetaxi reserveer, dan doe ik dat via de boekingsmodule op de website. Wanneer ik dan zelf bij het plannen een foutje maakte, belde de helpdesk spontaan of die boeking wel klopte? De helpdesk is sowieso fantastisch; er werken mensen die verstand van zaken hebben. En als zij iets in de boeking aanpassen, dan is het altijd foutloos.



Zie jij nog verbeterpunten voor haltetaxiRRReis in de toekomst?


Wat ik al eerder zei: het zou helemaal perfect zijn om een haltetaxi-halte dichterbij school te hebben. Daarover is er contact met de provincie geweest. Helaas kan dit niet gerealiseerd worden. Wat ook handig zou zijn: zodra ik een boeking op de website heb gedaan, zou ik de boekingsgegevens graag willen inzien om eventueel online te kunnen aanpassen. Dit schijnt qua automatisering erg gecompliceerd te zijn, dus dan moet ik bellen met de helpdesk. Dat is allesbehalve een straf, maar in deze tijd zou dit volgens mij efficiënter moeten kunnen.

 

Hans, bedankt voor dit interview. Zou je afsluitend nog iets willen toevoegen?


Ja. Ik hecht er waarde aan te zeggen dat ik niet betaald word om reclame te maken voor haltetaxiRRReis. Normaliter ben ik iemand die niet snel een review schijft. En als ik dat wel doe, dan is er vaak iets negatiefs voorgevallen. HaltetaxiRRReis, haar chauffeurs en de helpdesk hebben me echt positief verrast. Dus dacht ik, laat ik dat nu ook eens zeggen! Ik durf te stellen dat zonder de hulp van haltetaxiRRReis er een aantal kinderen, voor wie onze school zo enorm belangrijk is, niet naar school hadden kunnen reizen. Nogmaals dank daarvoor.


Share by: