Algemene voorwaarden haltetaxiRRReis

 

De vervoerder die in opdracht van Provincie Gelderland de haltetaxiRRReis uitvoert is de besloten vennootschap Qarin B.V. en is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 73841358 en is gevestigd aan Spoetnik 10, Unit 6 (3824MG) te Amersfoort.

Artikel 1 - Begrippen

In deze algemene voorwaarden worden de hiernavolgende termen in de navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven.


  1. HaltetaxiRRReis: al het overeengekomen personenvervoer per Deeltaxi ten behoeve van de voor- en natransport van het Openbaar Vervoer waarbij de ritprijs van tevoren is overeengekomen.
  2. Vervoersovereenkomst: de tussen Reiziger en Vervoerder afgesloten Vervoersovereenkomst om vervoer te verrichten in de provincie Gelderland alsmede het grensgebied van provincie Gelderland.
  3. HaltetaxiRRReis halte: elke (buurt)bushalte, treinstation en overige daarvoor aangewezen specifieke haltetaxiRRReis halte.
  4. Deeltaxi: het motorrijtuig, als bedoeld in artikel 1 van de Wet personenvervoer 2000.
  5. Reiziger: de persoon die door Vervoerder wordt vervoerd.
  6. Opdracht: de aanvraag tot het doen vervoeren van Reiziger indien uit de OV-toets blijkt dat er voor de verplaatsing geen passend OV-aanbod is tussen de haltes.
  7. Vervoer: het vervoer tussen haltetaxiRRReis haltes met een minimum van 2 kilometer en een maximum van 15 kilometer binnen (het grensgebied van) de provincie Gelderland.
  8. Vervoerder: de feitelijke Bestuurder(s) van de Deeltaxi(’s) daaronder begrepen, beschikkend over een geldig TX-Keurmerk (of een gelijkwaardig keurmerk, dan wel een ISO 9001:2008 of 9001:2015 certificaat) die zich verbindt personen te vervoeren per Deeltaxi.
  9. Bestuurder: de Bestuurder van de Deeltaxi die de haltetaxiRRReis feitelijk verricht (chauffeur) in dienst van Vervoerder dan wel dienst doet in zijn opdracht in een vervoermiddel van Vervoerder of een vervoermiddel dat aan Vervoerder beschikbaar is gesteld.
  10. Handbagage: de draagbare of verrijdbare (hand)bagage van Reiziger zoals door Vervoerder toegelaten, waaronder tevens verstaan levende dieren.
  11. Stichting TX-Keur: Stichting die het kwaliteitskeurmerk TX-Keur verleent en beheert.

Artikel 2 - Toepasselijkheid

  1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van Qarin elke Vervoersovereenkomst tussen Qarin en Reiziger/opdrachtgever en op elke haltetaxiRRReis die door Qarin wordt aangeboden.
  2. Voordat een Vervoersovereenkomst wordt gesloten, krijgt Reiziger de beschikking over deze algemene voorwaarden. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal Qarin aan Reiziger aangeven op welke wijze Reiziger de algemene voorwaarden kan inzien.
  3. Indien een of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden gedeeltelijk of geheel nietig zijn of worden vernietigd, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden in stand, en zal de nietige/vernietigde bepaling(en) vervangen worden door een bepaling met dezelfde strekking als de originele bepaling. Onduidelijkheden over de inhoud, uitleg of situaties die niet geregeld zijn in deze algemene voorwaarden, dienen beoordeeld en uitgelegd te worden naar de geest van deze algemene voorwaarden.
  4. De wettelijke regels die van toepassing zijn op het openbaar vervoer zijn onder meer Wet personenvervoer 2000, Besluit personenvervoer 2000 en uitvoeringsbesluiten, Besluit toegankelijkheid van het openbaar vervoer, Boek 8 van het Burgerlijk Wetboek, Wet bescherming persoonsgegevens, Verordening (EG) Nr. 1371/2007 en Verordening (EU) Nr. 181/2011.

Artikel 3 - Aanbod en totstandkoming van de Vervoersovereenkomst

  1. Alle door Qarin gedane aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij schriftelijk uitdrukkelijk anders is aangegeven. Indien het aanbod beperkt of onder specifieke voorwaarden geldig is, wordt dit uitdrukkelijk in het Aanbod vermeld.
  2. Een Opdracht c.q. aanvraag tot vervoer kan gedaan worden via de reisplanner van RRReis, de (web)applicaties waarop haltetaxiRRReis is aangesloten alsmede telefonisch en dient tenminste 1 uur van te voren gereserveerd te worden. Ingeval van reizen met een rolstoel c.q. een scootmobiel is dit 2 uur in verband met de beschikbaarheid van een daartoe geschikte (rolstoel)bus.
  3. Wanneer Reiziger een Opdracht plaatst, dient Reiziger aan te geven of er hulpmiddelen, een rolstoel (en zoja, welk type rolstoel), kinderwagen of andere soort bagage vervoerd dient te worden en indien en voor zover noodzakelijk, dienen de afmetingen van de bagage ingevoerd te worden. Vervoerder zal op basis van de door Reiziger ingevoerde Opdracht een passend vervoersmiddel inschakelen.
  4. Indien de haltetaxiRRReis druk is, kan Reiziger alternatieve tijdstippen aangeboden krijgen. Een reservering kan maximaal tot 2 maanden van te voeren gereserveerd worden, waarna Reiziger een herinnering 1 tot 2 dagen voor de geplande reis zal ontvangen. Ingeval van het vooruit plannen van een rit, kan Vervoerder een (gedeeltelijke) vooruitbetaling eisen.
  5. Reiziger dient zelf de vertrek- en aankomsthalte(s) te reserveren alsmede de betreffende aankomst of vertrektijd. In verband met de verschillende opties wordt eerst een OV-toets uitgevoerd en wordt bepaald of de haltetaxiRRReis wordt aangeboden aan de Reiziger. Indien de route en tijden akkoord zijn voor de Reiziger dient de Reiziger de Opdracht te bevestigen.
  6. De Vervoersovereenkomst komt tot stand op het moment dat Vervoerder de Opdracht van Reiziger heeft aanvaard door een bevestiging te versturen van het vervoer via de applicatie of het opgegeven e-mailadres.
  7. Na bevestiging word Reiziger in de applicatie via notificaties, per SMS of telefonisch op de hoogte gehouden met meerdere statusmeldingen van de rit, die naarmate het ophaalmoment dichterbij komt, steeds nauwkeuriger worden.
  8. Qarin is niet gehouden aan een aanbod indien Reiziger redelijkerwijs had kunnen verwachten of heeft moeten begrijpen of behoorde te begrijpen dat het aanbod een kennelijke vergissing of verschrijving bevat. Aan deze vergissing of verschrijving kan Reiziger geen rechten ontlenen. Indien binnen 1 uur voor het gewenste tijdstip van vertrekt een rit geboekt wordt geldt er geen vervoergarantie, maar kan Vervoerder de rit wel bieden als die mogelijkheid er is. Indien dit niet mogelijk is, wordt de eerst mogelijke reisoptie voorgesteld, met maximaal één uur voor aanmeldtijd.
  9. Elke Vervoersovereenkomst die met Qarin wordt aangegaan, berust bij het bedrijf en niet bij een individuele persoon die met Qarin is verbonden.

Artikel 4 - Annulering van de Vervoersovereenkomst

Annulering door Reiziger

  1. Wanneer vóór of tijdens de rit omstandigheden aan de zijde van Qarin zich opdoen of naar voren komen, die Reiziger bij het sluiten van de Vervoersovereenkomst niet behoefde te kennen, doch die, indien zij hem wel bekend waren geweest, redelijkerwijs voor hem grond hadden opgeleverd de Vervoersovereenkomst niet of op andere voorwaarden aan te gaan, is Reiziger bevoegd de Vervoersovereenkomst op te zeggen. De opzegging geschiedt door een mondelinge of schriftelijke kennisgeving van de Reiziger en de Vervoersovereenkomst eindigt op het ogenblik van ontvangst daarvan door Qarin.
  2. Reiziger kan de Vervoersovereenkomst tot 30 minuten voor het Vervoer kosteloos annuleren. In geval van annulering binnen 30 minuten tot de vertrektijd is Reiziger 100% van de reiskosten verschuldigd.
  3. Indien Reiziger niet verschijnt op de met de Vervoerder afgesproken plaats, en Vervoerder tot de maximale tijd heeft gewacht, wordt het niet verschijnen van Reiziger aangemerkt als een niet tijdige annulering, en is Reiziger 100% van de reiskosten verschuldigd.


Annulering door Vervoerder

  1. Vervoerder kan het voortzetten van de rit onmiddellijk staken en aldus de Vervoersovereenkomst beëindigen, indien de Reiziger dusdanige hinder veroorzaakt dat in alle redelijkheid niet van de Vervoerder kan worden gevergd dat hij de Reiziger (verder) vervoert. Vervoerder kan in dat geval de Reiziger gelasten het voertuig onmiddellijk te verlaten.
  2. Vervoerder is in een geval zoals is bedoeld in lid 1, niet gehouden de Reiziger enige schade te vergoeden.
  3. Ingeval Vervoerder bij een bestelde rit niet volgens afspraak verschijnt, heeft Reiziger bij aantoonbare schade recht op een op redelijkheid en billijkheid gebaseerde schadevergoeding, tenzij sprake is van een overmachtssituatie. De schadevergoeding zal maximaal 100% van de betreffende reiskosten bedragen. Alle gevolgschade is, voor zover een wettelijke bepaling zich hiertegen niet verzet, uitdrukkelijk uitgesloten.

Artikel 5 - Prijzen en betaling

  1. Reiziger dient de vergoeding voor het vervoer vóór aanvang van de rit te voldoen. Betaling is mogelijk via de volgende betaalmethoden:
  2. Via een betaalmodule in een applicatie waarop de haltetaxiRRReis is aangesloten;
  3. Ideal;
  4. (Contactloos) pinnen;
  5. Creditcard;
  6. Automatische incasso.
  7. In de haltetaxiRRReis kan niet betaald worden met contant geld of een OV-chipkaart. Het studenten– reisproduct is niet geldig, net als OV-kortingsacties. OV-begeleiderskaarten zijn niet geldig.
  8. De vergoeding voor een rit is vastgesteld op basis van de reguliere OV-tarieven, waarbij er een opstaptarief wordt gerekend en een kilometertarief. De actuele prijzen zijn steeds te vinden op de RRReis klantenservice.
  9. De prijzen kunnen steeds jaarlijks verhoogd worden met de geldende inflatietarieven.
  10. Per rit kunnen er maximaal 2 kinderen tot en met 11 jaar gratis meereizen met een betalende begeleider die de leeftijd van tenminste 18 jaren heeft.
  11. Indien een rit telefonisch wordt gereserveerd, kan er een vaste reserveringsvergoeding gevraagd worden bovenop de gebruikelijke (lokale) belkosten van de Reiziger. De actuele prijzen zijn te vinden op de RRReis klantenservice.
  12. Reiziger dient de reiskosten op basis van de reisafstand direct bij reserveren, of voorafgaand aan de betreffende reis in de haltetaxiRRReis bij de Bestuurder te betalen.

Artikel 6 - Vervoersbewijs

Annulering door Reiziger

  1. Reiziger dient gedurende de rit te beschikken over een geldig vervoersbewijs waaruit blijkt dat er een Vervoersovereenkomst is tussen de Reiziger en de Vervoerder. Het vervoersbewijs dient voorafgaand aan de rit te zijn aangeschaft. Reiziger is zelf verantwoordelijk om haar vervoersbewijs voorafgaand aan de rit te controleren op juistheid en volledigheid.
  2. Een vervoersbewijs dient op eerste verzoek van Vervoerder/de Bestuurder getoond te worden en kan uitgeprint zijn, of digitaal getoond of geladen worden in een applicatie of ander mobiel apparaat. Het vervoersbewijs dient duidelijk leesbaar of weergegeven te zijn. Indien een vervoersbewijs niet leesbaar is, bewerkt is of op een slechte wijze weergegeven kan worden, heeft Vervoerder c.q. Bestuurder het recht om het vervoersbewijs te weigeren en het vervoersbewijs als ongeldig te beschouwen.
  3. Indien een vervoersbewijs niet geladen kan worden op het mobiele apparaat, het mobiele apparaat een storing heeft, het apparaat is uitgevallen (niet voldoende opgeladen) of op enige andere wijze niet in staat is om het vervoersbewijs te tonen, wordt het vervoersbewijs niet als een geldig vervoersbewijs beschouwd.
  4. Een vervoersbewijs is strikt persoonlijk en niet overdraagbaar.
  5. Vervoerder is gerechtigd om de Reiziger van 12 jaar en ouder voor, tijdens of na de rit te controleren op een geldig identiteitsbewijs dat Vervoersovereenkomst met de naam op het vervoersbewijs.
  6. Indien Reiziger zich niet houdt aan de verplichtingen van artikel 7 voor zover deze bepalingen zien op het gebruik, de controle en/of het bewerken van het vervoersbewijs.
  7. Indien Reiziger niet beschikt over een geldig vervoersmiddel is Vervoerder gerechtigd om de Reiziger niet mee te nemen en het vervoersbewijs in te trekken, en de Reiziger uit het vervoersmiddel te verwijderen.

Artikel 7 - Verplichtingen en gedragingen Reiziger

  1. Reiziger is gehouden:
  2. alle door Vervoerder verstrekte redelijke aanwijzingen of instructies te volgen.
  3. indien en voor zover aanwezig, gedurende de rit een gordel om te doen. In geval er een boete voortvloeit uit het niet dragen van een gordel, wordt deze boete op Reiziger verhaald.
  4. Reiziger zal gedurende het vervoer en in de wachtgelegenheid van de haltetaxiRRReis halte:
  5. de Bestuurder en/of enige medereizigers niet hinderen en/of op enige wijze hinder veroorzaken waardoor de Bestuurder zijn/haar werkzaamheden niet goed kan uitvoeren.;
  6. niet roken (elektronische sigaret hieronder verstaan), of alcoholische dranken gebruiken, tenzij er een daartoe bestemde locatie is aangegeven;
  7. het meevoeren en/of gebruiken van verdovende middelen;
  8. de Deeltaxi niet beschadigen en/of verontreinigen;
  9. geen agressie vertonen of handtastelijkheden plegen en/of de Bestuurder of mede-reizigers en derden lastigvallen, onbehoorlijk gedragen, bedreigen of op enige andere wijze onbetamelijk gedragen;
  10. geen schade veroorzaken aan de haltetaxiRRReis halte, het vervoersmiddel en alle daartoe behorende werken en/of inrichtingen en overige eigendommen van Vervoerder en derden. Reiziger is aansprakelijk voor alle schade die zij veroorzaakt door haar handelen of nalaten (tevens alle schade veroorzaakt door de handbagage), die Reiziger als een zorgvuldig handelend reiziger niet heeft kunnen vermijden.
  11. Reiziger kan gedurende de rit slechts tussentijds de eindbestemming van de rit wijzigen indien er geen medereizigers aanwezig zijn in de Deeltaxi, en er gedurende de huidige route geen andere reizigers opgehaald hoeven te worden. Daarnaast is een tussentijdse wijziging van de eindbestemming slechts mogelijk indien de gereserveerde vertrektijd van een volgende route met een andere reiziger niet gewijzigd wordt. Een gewijzigde eindbestemming heeft tot gevolg dat de Reiziger de bijkomende kosten dient te vergoeden.
  12. Reiziger is bij het in- en uitstappen van het voertuig niet bevoegd om de deuren van het voertuig te openen. Indien de Reiziger toch het portier zelf opent, is Reiziger verplicht om ervoor te zorgen dat Reiziger geen gevaarzettende situatie veroorzaakt en/of geen hinder of gevaar veroorzaakt voor het verkeer.
  13. Reiziger zal zowel in de Deeltaxi als in, om en nabij de haltetaxiRRReis halte zo gedragen dat Reiziger geen verstoringen veroorzaakt in de goede orde en veiligheid en/of de rust of stilte van andere personen c.q. situaties.
  14. Het is Reiziger verboden om foto, film- of geluidsopnamen te maken en/of publiceren van ander personen waaronder het personeel van Vervoerder.
  15. Reiziger mag niet zonder reden de Deeltaxi in gaan of verlaten via de aangegeven in- en uitgang en de daarvoor bestemde haltetaxiRRReis halte.

Artikel 8 - Verplichtingen Vervoerder

  1. Vervoerder spant zich in om Reiziger volgens de aangegeven Dienstregeling en conform de Opdracht van Reiziger veilig te vervoeren.
  2. Reiziger dient bij de reservering het aantal te vervoeren personen voor de betreffende rit op te geven, alsmede (de aard van de) bagage. In het geval dat er meer personen vervoerd dienen te worden dan opgegeven tijdens de reservering, dienen de meerkosten betaald te worden in de Deeltaxi. Indien het niet mogelijk is om de personen te vervoeren die buiten de reservering vallen, zal Reiziger daartoe een nieuwe Opdracht plaatsen.
  3. Ingeval van een storing, stakingen in het vervoer en/of overige belemmeringen in het verkeer, is Vervoerder gerechtigd om een alternatieve route te rijden en/of op andere tijdstippen te rijden of een ander vervoersmiddel in te zetten. Vervoerder zal Reiziger hiervan zo spoedig mogelijk informeren.
  4. Vervoerder is verplicht de Reiziger, en door Reiziger meegenomen (hand)bagage op zorgvuldige en veilige wijze te vervoeren.
  5. Vervoerder zal Reiziger naar de bestemming brengen op basis van de vastgestelde haltetaxiRRReis haltes, dan wel via de economisch voordeligste route.
  6. Reiziger dient zelfstandig alle bagage te dragen en in- en uit te laden. Vervoerder kan indien en voor zover mogelijk, Reiziger behulpzaam zijn bij het in- en uitstappen en het in- en uitladen van de (hand)bagage tenzij dit wegens (verkeers)technische- of veiligheidsredenen niet mogelijk is.
  7. Vervoerder heeft vooraf de geldende tarieven bekend gemaakt aan Reiziger, en verstrekt Reiziger een betalingsbewijs al dan niet digitaal met de gegevens van de rit.
  8. Indien Vervoerder het vervoer geheel of gedeeltelijk staakt, zal zij Reiziger zo spoedig mogelijk in kennis stellen van de betreffende staking en indien en voor zover mogelijk van de redenen, de door haar te nemen maatregelen en de mogelijke tijdsduur.

Artikel 9 - Dienstregeling

  1. De openingstijden kunnen gevonden wordt op Home - HaltetaxiRRReis en bevat tenminste:
  2. de dagen waarop de ritten plaatsvinden;
  3. de tijdstippen tot wanneer Reiziger kan vertrekken en/of aankomen.
  4. De dienstregeling sluit zoveel mogelijk aan bij de openingstijden van het OV. In verband met het reserveren dient de Reiziger tijdig een Deeltaxi te reserveren. De Reiziger dient daarbij aan te geven op welke tijd de Reiziger wenst aan te komen of te vertrekken vanaf een haltetaxiRRReis halte.
  5. Indien en voor zover tijdens een route een of meerdere andere Reiziger(s) opgehaald dienen te worden, kan de Vervoerder omrijden. Het omrijden zal niet meer dan 15 minuten zijn ten opzichte van de directe reis van de Reiziger. De door Reiziger opgegeven aankomsttijd zal in beginsel niet overschreven worden (tenzij sprake is van overmacht).
  6. Indien Reiziger voor 9.00 uur ’s ochtends bij een halte wil aankomen of vertrekken, dient Reiziger een dag eerder vóór 22:00 uur te reserveren.


Artikel 10 - Vervoer van dieren

  1. Kleine huisdieren mogen onder voorwaarden gratis worden mee-vervoerd indien deze in een gemakkelijk draagbare en/of verrijdbare bagage passen en/of op schoot gehouden kan worden.
  2. Een officiële en herkenbare blindengeleidehond of een hulphond (al dan niet in opleiding), mag te allen tijde mee-vervoerd worden als deze een geleidetuig draagt. Reiziger is verplicht tijdens de reservering aan te geven of en zo ja welk dier mee vervoerd dient te worden.
  3. Een hond mag alleen mee als deze kort is aangelijnd.
  4. Het is verboden om dieren mee te nemen in het vervoersmiddel of laten te vervoeren indien het betreffende dier lijdt aan een besmettelijke ziekte en/of het betreffende dier op enige wijze hinder veroorzaakt aan de eventuele medereizigers en/of de Bestuurder. De Bestuurder heeft hierin het laatste oordeel.


Artikel 11 - Bagage

  1. Indien Reiziger (hand)bagage wil (laten) vervoeren, is Reiziger verplicht om deze op deugdelijke wijze te verpakken, en bij reservering van de rit de bagage aan te melden. Tenzij anders overeengekomen mag de bagage niet meer dan 25 kg zijn. Het is omwille van de veiligheid en ruimte in het voertuig uiteindelijk aan de Bestuurder om te beoordelen welke bagage mee kan.
  2. Vervoerder is gerechtigd om het vervoer van (hand)bagage zijnde vuur-, steek- en/of slagwapens, munitie, samengeperste gassen of ontplofbare/ (licht) ontvlambare of voor zelfontbranding vatbare stoffen, verdovende middelen en/of sterk ruikende stoffen of overige bagage welke door haar aard gevaarlijk, lastig of verboden is om te vervoeren, dan wel indien de bagage naar het oordeel van de Bestuurder aanleiding kan geven tot verontreiniging of beschadiging van het vervoersmiddel, te weigeren.
  3. Bagage zijnde een kinderloopfiets, (vouw)fiets, (niet-elektrische)rolstoel, rollator en/of een kinderwagen kan slechts meegenomen worden indien en voor zover het vervoersmiddel voldoende ruimte heeft om de bagage veilig te vervoeren en ander reizigers niet hindert. Handbagage mag niet de zitplaats van een andere reiziger innemen, tenzij anders overeengekomen.
  4. Vervoerder zal alle redelijke voorzorgsmaatregelen treffen om te voorkomen dat de bagage van Reiziger verloren gaat of beschadigd raakt.
  5. Indien overeengekomen, kan een aanvullende vergoeding vereist zijn voor het vervoeren van bagage. Dergelijke meerprijzen worden voorafgaand aan de rit gecommuniceerd.
  6. Een scootmobiel of andere elektrisch aangedreven voertuig kan niet vervoerd worden in een normale Deeltaxi. Reiziger dient bij het plaatsen van de Opdracht c.q. reservering aan te geven of er sprake is van een elektrisch aangedreven voertuig opdat een daartoe geschikt vervoersmiddel ingezet kan worden.
  7. De Bestuurders werken volgens de Code VVR (2021-2022). De Bestuurder is verantwoordelijk voor het beoordelen of de rolstoel of scootmobiel veilig vervoerd kan worden en het goed en veilig vastzetten van de rolstoel of scootmobiel en de Reiziger.

Artikel 12 - Gevonden voorwerpen

  1. Indien er voorwerpen achterblijven in een vervoersmiddelen, wordt hierbij aangesloten bij de wettelijke bepalingen inzake gevonden voorwerpen en bewaarneming daarvan.
  2. Reiziger is verplicht om zo spoedig mogelijk een door haar gevonden voorwerp of geldsom te melden bij Vervoerder. Vervoerder is bevoegd tegen afgifte van bewijs een aldus gevonden voorwerp of geldsom in bewaring aan te nemen.
  3. Indien Reiziger c.q. de vinder het gevonden voorwerp of de geldsom onder zich houdt, is zij gehouden om al hetgeen te doen wat redelijkerwijs van haar verwacht mag worden om de (rechtmatige) eigenaar of de verliezer van het betreffende voorwerp te vinden.
  4. Vervoerder is gerechtigd om een door Bestuurder gevonden, of aan Vervoerder in bewaarneming gegeven voorwerp na drie maanden te vernietigen of te verkopen indien een dergelijk voorwerp niet aan te merken is als een kostbare zaak (met een vermoedelijke geldwaarde van € 450,- of minder). Indien de waarde meer dan € 450,- betreft, is deze periode 12 maanden.
  5. Een voorwerp dat naar de uitsluitende beoordeling van Vervoerde niet geschikt is om bewaard te blijven mag direct vernietigd worden door de Vervoerder.
  6. Indien een voorwerp is verkocht, zal Vervoerder de opbrengst van een verkocht gevonden voorwerp, of het gevonden geldbedrag (onder bewijs van eigendom) aan de rechthebbende afgeven, indien de rechthebbende zich binnen 13 maanden na afgifte meldt bij vervoerder.
  7. Vervoerder is gerechtigd om voor het bewaren een redelijke bewaarvergoeding c.q. vaste administratiekosten in rekening brengen. Vervoerder is gerechtigd om de opbrengst van de verkoop van het verloren voorwerp te verrekenen met de vaste bewaarvergoeding/administratiekosten.
  8. Indien de rechthebbende zich niet meldt na 12 maanden nadat het voorwerp bij Vervoerder is verkocht is Vervoerder gerechtigd om de opbrengst te houden.

 

Artikel 13 - Vertraging

  1. Indien een Reiziger zelf te laat op een haltetaxi-halte verschijnt, is kan Vervoerder indien en voor zover dat mogelijk is wachten op Reiziger, en zolang andere reizigers hierdoor geen vertraging oplopen. Indien de Bestuurder zelf te laat is, neemt hij contact op met de Reiziger.
  2. De Reiziger heeft recht op 100% vergoeding van de door haar gemaakte reiskosten van de betreffende rit indien de door haar gekozen rit door toedoen van haltetaxiRRReis, een vooraf aangegeven aansluiting op het openbaar vervoer niet wordt gehaald.
  3. Via de reisplanner kan een Reiziger haar geld terugvragen.

 

Artikel 14 - Overmacht

  1. Indien Vervoerder door een overmachtsituatie verhinderd is om haar diensten uit te voeren is Vervoerder jegens Reiziger niet aansprakelijk. Onder overmacht wordt verstaan een tekortkoming die niet aan haar toegerekend kan worden indien de tekortkoming niet te wijten is aan haar schuld, of opvattingen op grond van het maatschappelijk verkeer, noch een wettelijke grondslag of rechtshandeling, en derhalve niet voor rekening van Vervoerder komt.
  2. Indien ten gevolge van de overmacht Vervoerder niet aan haar verplichtingen jegens Reiziger kan voldoen, is Reiziger gerechtigd om de Vervoersovereenkomst te ontbinden. Enig vooruitbetaalde bedragen worden zo spoedig mogen aan Reiziger terugbetaald.
  3. In geval van een overmachtssituatie heeft Reiziger geen recht op enige schadevergoeding, behoudens het bepaalde van artikel 6:78 BW.
  4. Indien en voor zover artikel 6:78 BW van toepassing is, is de Vervoerder gerechtigd om een schadebedrag vast te stellen. Indien Reiziger het niet eens is het voorgestelde schadebedrag is Reiziger verplicht om tegenbewijs te leveren.


Artikel 15 - Aansprakelijkheid Vervoerder

  1. Vervoerder is aansprakelijk voor de schade veroorzaakt door dood of letsel van de Reiziger ten gevolge van een ongeval dat in verband met en tijdens het vervoer de reiziger is overkomen. Vervoerder is niet aansprakelijk, indien het ongeval is veroorzaakt door een omstandigheid die een zorgvuldig Vervoerder niet heeft kunnen vermijden en waarvan Vervoerder de gevolgen niet heeft kunnen verhinderen. De schadevergoeding die Vervoerder in genoemde omstandigheden mogelijk verschuldigd is, is maximaal € 1.000.000 per gebeurtenis.
  2. Vervoerder is aansprakelijk voor schade veroorzaakt door geheel of gedeeltelijk verlies dan wel beschadiging van de handbagage, voor zover dit verlies of deze beschadiging is ontstaan tijdens het vervoer en is veroorzaakt:
  3. door een aan Reiziger overkomen ongeval dat voor rekening van Vervoerder komt; of
  4. door een omstandigheid die een zorgvuldig vervoerder had kunnen vermijden of waarvan de Vervoerder de gevolgen had kunnen verhinderen. De schadevergoeding die Vervoerder mogelijk verschuldigd is in geval van verlies of beschadiging van Handbagage is wettelijk beperkt tot een bedrag van € 1.500,- per Reiziger.
  5. In geval van vertraging is gevolgschade uitgesloten. Hieronder wordt tevens verstaan, maar is niet beperkt tot, (gevolg)schade ten gevolge van het missen van een (lijngebonden) openbaar vervoer aansluiting.


Artikel 16 - Aansprakelijkheid Reiziger

  1. Reiziger is aansprakelijk voor de door haar veroorzaakte schade die zij aan Vervoerder berokkent, tenzij Reiziger door een omstandigheid zoals van haar in redelijkheid verwacht mag worden niet heeft kunnen vermijden, of de gevolgen daarvan niet heeft kunnen verhinderen.
  2. Onder de aansprakelijkheid van Reiziger valt tevens schade veroorzaakt door haar (hand)bagage, minderjarige kinderen en dieren.
  3. Onder de schade die Reiziger dient te vergoeden, wordt tevens verstaan het vergoeden van de schoonmaakkosten.

Artikel 17 - Privacy, gegevensverwerking en beveiliging

  1. Vervoerder gaat zorgvuldig om met de (persoons)gegevens van Reiziger en zal deze slechts conform de geldende wet- en regelgeving en normen gebruiken. Indien daartoe gevraagd zal Vervoerder de betrokkene hierover informeren.
  2. Reiziger is zelf verantwoordelijk voor de verwerking van gegevens die met gebruikmaking van een dienst van Vervoerder verwerkt worden. Reiziger staat er tevens voor in dat de inhoud van de gegevens niet onrechtmatig is en geen inbreuk maakt op enige rechten van derden. In dit kader vrijwaart de Reiziger Vervoerder tegen elke (rechts)vordering welke verband houdt met deze gegevens of de uitvoering van de Vervoersovereenkomst.
  3. Indien Vervoerder op grond van de Vervoersovereenkomst dient te voorzien in beveiliging van informatie, zal deze beveiliging voldoen aan de overeengekomen specificaties en een beveiligingsniveau dat, gelet op de stand van de techniek, de gevoeligheid van de gegevens, en de daaraan verbonden kosten, niet onredelijk is.

Artikel 18 - Klachten en geschillen

  1. Indien Reiziger niet tevreden is over de dienst van Vervoerder of anderszins klachten heeft over de totstandkoming of uitvoering van de Vervoersovereenkomst, is Reiziger verplicht om deze klachten zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen 20 kalenderdagen na de betreffende aanleiding dat tot de klacht heeft geleid te melden. Klachten kunnen schriftelijk gemeld worden via [email] met als onderwerp “Klacht”.
  2. De klacht moet door Reiziger voldoende onderbouwd en/of toegelicht zijn, wil Vervoerder de klacht in behandeling kunnen nemen.
  3. Vervoerder zal zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 14 kalenderdagen na ontvangst van de klacht inhoudelijk reageren op de klacht.
  4. Partijen zullen proberen om gezamenlijk tot een oplossing te komen. Indien Partijen niet onderling tot een oplossing komen, zal Vervoerder de Reiziger informeren om het geschil bij de Geschillencommissie Zorgvervoer en Taxi voor te leggen; https://www.tx-keur.nl/voor-consumenten/taxikeurmerk-klachtenregeling
  5. Een geschil wordt slechts door de Geschillencommissie slechts in behandeling genomen, indien Reiziger zijn klacht eerst aan Vervoerder heeft voorgelegd, en de Reiziger niet in een zakelijke hoedanig handelt ( in de uitoefening van beroep of bedrijf). De klacht dient vervolgens uiterlijk 12 maanden na datum van het indienen van de klacht bij Vervoerder bij de Geschillencommissie aanhangig gemaakt worden.
  6. Wanneer Reiziger een geschil voorlegt aan de Geschillencommissie, is Vervoerder aan deze keuze gebonden. Indien Vervoerder dit wil doen, moet hij Reiziger/ schriftelijk vragen zich binnen vijf weken uit te spreken of hij daarmee akkoord gaat. Vervoerder dient daarbij aan te kondigen dat hij zich na het verstrijken van voornoemde termijn vrij zal achten het geschil aan de gewone rechter voor te leggen.
  7. De geschillencommissie geeft een bindend advies over de klacht. Voor de behandeling van het geschil is een vergoeding schuldig.
  8. Reiziger heeft daarnaast de mogelijkheid om het geschil neer te leggen bij een Nederlandse rechter. Voor zakelijke reizigers is een geschilbeslechting alleen mogelijk bij een Nederlandse rechter.

 

Artikel 19 - Toepasselijk recht

  1. Op de rechtsverhouding tussen Vervoerder en Reiziger is Nederlands recht van toepassing.
  2. Vervoerder heeft het recht deze algemene voorwaarden te wijzigen en zal Reiziger hiervan op de hoogte stellen.
  3. Ingeval van vertalingen van deze algemene voorwaarden, is de Nederlandse versie leidend.
  4. Alle geschillen, ontstaan door of naar aanleiding van de Vervoersovereenkomst tussen Vervoerder en Reiziger worden beslecht door de bevoegde rechter van rechtbank Midden-Nederland, locatie Utrecht tenzij bepalingen van dwingend recht een andere bevoegde rechter aanwijzen.


Amersfoort, 23 maart 2022

Share by: